vrijdag 28 december 2012

Ophanging en Sturing

Voor de ophanging (type Mc Pherson) en sturing van de velomobiel is heel wat technisch, mechanisch denkwerk voorafgegaan. De schokbrekers zijn voor alle velomobielen identiek.
Eerst proberen we alle vijzen en kogelgewrichtjes te plaatsen volgens plan. Een verduidelijking :


Het plaatje met de 3 kogelgewrichtjes wordt vastgemaakt aan de veerpoot. Wel worden deze vijsjes best gelijmd.

Hier wordt voor mij duidelijk dat de juiste positie van het voorwiel afhankelijk is van vele factoren : 3x draadstangen met 6x kogelgewrichtjes aan elke kant. De draadstang heeft rechtse draad, net zoals de gewrichtjes. Dit betekent dat door het draaien aan de draadstang : aan de ene kant er meer stang in het kogelgewrichtje draait en aan de andere kant er meer uit het gewrichtje draait.
Met andere woorden: door te draaien aan de draadstang kan je niets regelen !!!

Hoe gaan we dit verder oplossen ...

We zien morgen verder !!

3 opmerkingen:

  1. Dat word een tijd rovend klusje, heel veel meten
    denk er om dat de sporing heel precies moet anders kost het je banden en rijd het zwaarder (eigen ervaring, slechte sporing en 2 marathon + in 1500 km totaal versleten)
    voor de rest word hij al heel mooi
    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb op de waw bijna alle draadstangen ( en alle koppen vervangen )door linkbars met tegengestelde draad , deze zijn een pak sterker en veel makkelijker af te regelen .
    alsook de koppen die bij de meeste gebruikt worden mogen eigenlijk niet in belaste constructies gebruikt worden , enkel bv voor throttle linkages enz .
    ik heb er 1 gehad die er iets te makkelijk uitkwam naar mijn goesting .
    ik heb de mijne hier gehaald ,
    http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2Fe11020.m47.l1124%2F7%3Feuid%3Dae1f98ac185c4b4e9ff3afc80f3d3c8b%26loc%3Dhttp%253A%252F%252Fcgi6.benl.ebay.be%252Fws%252FeBayISAPI.dll%253FViewSellersOtherItems%2526userid%253Dmcgillmotorsports%2526ssPageName%253DADME%253AB%253AFSEL%253ABE%253A1124&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNHR0kO67XN9-X8uUyL3RctUAdycBQ

    BeantwoordenVerwijderen